![](http://www.rajanews.com/Files_Upload/91999.jpg)
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
![]() |
0 | 1332 | hoojre |
رهروان کجایند؟!
سلام
الآن روزدوم مراسم معنوي اعتکاف هست و من اولين باره که دراعتکاف شرکت مي کنم...... خيلي خوش گذشته ....
...... .. . . . .... ديشب آقاي ممبيني داشت با تبلتش کار مي کرد.... همه بچه هاي يواشکي با وايرلسش متصل شده بودن..... بعد که من فهميدم...
رفتم سراغشون، گفتم مگه کافينته بايرپول بديد اونم ساعتي 3 هزار. تومن نا قابل، بعدش نزديک بود پوستم و بکنن....
بعدش رفتم و قطعش کرديم حالشون روگرفتيم....
خاطراته من: حسين عسکري . اعتکاف سال 1392
رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت ؛
آقای مشایی مظلوم واقع شد !!!
محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع انتخابات اظهار داشت: بنده جناب آقای رحیم مشایی را به عنوان فردی مومن، صالح و مفید برای کشور می دانم و با شناخت ویژگی ها و توانمندی هایشان، ایشان را معرفی کردم اما مظلوم واقع شد.
آه انا المظلوم، اناالرحیم البیچاره . . . جعفر جنگیر بدادم برس . . . !
نذیر نیوز - اسامی کاندیداهای احراز صلاحیت شده توسط شورای نگهبان به صورت رسمی توسط وزارت کشور اعلام شد.
شورای نگهبان صلاحیت هشت نفر را برای حضور در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری احراز کرد.
اسامی این هشت نفر به ترتیب حروف الفبا به این شرح است:
۱- سعید جلیلی
۲- غلامعلی حداد عادل
۳- محسن رضایی
۴- حسن روحانی
۵- محمدرضا عارف
۶- محمد غرضی
۷- محمدباقر قالیباف
۸- علی اکبر ولایتی
زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی افراد فوقالذکر از سوم خرداد آغاز میشود.
ملت، مديرى میخواهد كه موانع اجراى برنامه ۵ ساله را رفع كند
همانطور كه در مطلب قبلی صفحهی ویژه انتخابات گفته شد، حضرت آیتالله خامنهای، رئیسجمهوری را مسئول اصلی تحقق سند چشمانداز بیستساله میدانند. انتظار رهبر انقلاب از رئیسجمهور این است كه او شخصی باشد كه بتواند برنامههای پنجساله را در راستای چشمانداز پیش ببرد و موانع پیش روی برنامه را با قدرت از سر راه بردارد. رهبر انقلاب در سال ۱۳۸۴ و در آغاز راه بیست سالهی چشمانداز مسیر دولت را اینگونه ترسیم كردند:
امروز كشور ما به حول و قوهى الهى به اين توانايى و قدرت رسيده است كه بتواند آيندهى بيست سالهى ايران را طراحى كند. اين مدت بيست ساله، يعنى چهار برنامهى پنجساله. اولين برنامه، امسال آغاز خواهد شد. در آغاز برنامه، يك مديريت كارآمد، با كفايت و پُرنشاط بايد سر كار باشد تا بتواند سازههاى اين برنامه را مستحكم و استوار كند و پايههاى اين برنامه را به طور عميق و محكم پىريزى كند. اهميت اين انتخابات در اين است كه ملت ايران مىخواهد مديرى را انتخاب كند كه بتواند موانع اجراى برنامه را از سر راه ملت ايران بردارد؛ مثل بولدوزرى كه موانع را برمىدارد تا جادهيى را صاف كند.
۱۳۸۴/۰۱/۰۱
http://farsi.khamenei.ir/package?id=22298&news_id=22476
=======================================================
در دنیایی که برای کشتن هر شیعه بهشت هدیه می دهند
ما هم چنان "شـــــــیــــعـــــــه" هستیم
ایستاده ایم تا انتهای تاریخ ...
=======================================================
*علی رغم اینکه در روزهای گذشته تبلیغات وسیعی در شهرستان اهواز مبنی بر استقبال از احمدی نژاد صورت گرفت ولی صبح امروز که رئیس جمهور وارد خوزستان شد شاید کمتر کسی از دست اندرکاران برنامه گمان می کرد که حضور مردم در مراسم استقبال این قدر کمرنگ باشد.
*در طول مسیر استقبال از احمدی نژاد تصاویری از مقام معظم رهبری با شعار لبیک یا خامنه ای قرار داده شده بود.
*در حالی که حضور مردم در استقبال از رئیس جمهور چندان به چشم نیامد ولی دانش آموزان که به صورت هماهنگ در مسیرها مستقر شده بودند جلب توجه می کرد دانش آموزانی که از مدارس برای استقبال از رئیس جمهورآمده بودند فقط درمسیراستقبال نبودند بلکه تعداد بیشتری از این دانش آموزان در مصلی مهدیه منتظر حضور احمدی نژاد نشسته بودند.
*پس از رسیدن احمدی نژاد به ورودی مصلی اهواز عده ای از افراد که کاملا هماهنگ شده بودند با لباس های محلی به استقبال وی رفتند .
*زمانی که احمدی نژاد در ورودی مصلی مهدیه اهواز حضور داشت مکان سخنرانی نسبتا خلوت نشان می داد و آن تعداد افرادی هم که به محل سخنرانی آمده بودند برای دیدن رئیس جمهور به ورودی مصلی رفتند.
*با شروع سخنرانی رئیس جمهور جمعیت لحظه به لحظه رو به کاهش رفت به گونه ای که حتی به اندازه نیمی از جمعیت نماز جمعه اهواز هم کسی درپای تریبون رئیس جمهور نبود
*اسفندیار رحیم مشایی که ابتدای سخنرانی احمدی نژاد در جلوی مردم نشسته بود در اواسط سخنرانی به بالای جایگاه رفت
*برخی از مردم که نامه های مساعدت و حل مشکلات خود را به همراه آورده بودند برخی از نامه ها را به مشایی می دادند
*برخی از افراد حاضر در برنامه با تی شرت های یک دست با شعار زنده باد بهار به استقبال رئیس جمهور رفتند
*پس از بالا رفتن مشایی در جایگاه این بار بقایی از جایگاه به پایین آمد و در کنار جمعیت حاضر شد
*هنگامی که احمدی نژاد در خصوص یارانه 250 هزار تومانی سخن می گفت نماینده مجلس خبرگان خوزستان که در جایگاه و پشت سر احمدی نژاد قرار داشت نتوانست جلوی خنده خود را بگیرد.
*برخی از افراد حاضر پرچم های تعدادی از طوایف عرب زبان را به مراسم سخنرانی احمدی نژاد آورده بودند
شهادت ابالمهدی حضرت امام حسن عسکری (ع) تسلیت باد با آن که در محاصره بودی تو سالها دیدی ز دشمنان، غم و رنج و ملالها کردند با تو از ره طغیان جدالها دادی به شیعه عزت و قدر و جلالها قطره ای از دریای سخنان امام حسن عسكرى (ع) ۱- دو صفتى كه برتر از آن چيزى نيست : ايمان به خداوند عالم و كمك و نفع رساندن به برادران دينى ات . 2- هيچ عزيز و صاحب اقتدارى حق را ترك نكرد مگر آنكه ذليل و خوار شد و هيچ ذليلى به حق تمسك نكرد مگر آنكه عزيز شد . 3- چه بد بنده اى است آنكه دو رو باشد، و نسبت به برادران دينى خود دو زبان داشته باشد. در حضور، آنها را بستايد و از آنها تعريف كند و در غياب از آنها مذمت و نكوهش نمايد و غيبت نمايد. اگر همان برادر دينى به او بخشش كند حسد ورزد، و اگر مبتلا شود خيانت نمايد . 4- خشم و غضب كليد همه زشتى هاست . 5- پارساترين و پرهيزكارترين مردم آن كسى است كه حرام را ترك كند . شرك به خدا در مردم مخفى تر است از راه رفتن مورچه بر سنگ سياه در شب تاريك . ۶- خدا و مرگ را پيوسته به ياد آوريد و بر تلاوت قرآن و درود بر پيغمبر (ص ) مواظبت كنيد . ۷- عبادت تنها به روزه گرفتن و نماز گزاردن نيست بلكه در اين است كه درباره آثار عظمت حق و عالم خلقت تفكر كنيد. (( تحف العقول )) / ابى محمّد حسن بن على الحرّانى . صفحه516 منبع: وبلاگ ستاره های خاکی لاله جین
إنا لله و إنا إلیه راجعون
بدین وسیله به اطلاع میرساند ، 4 تن از برادران بسیجی و از اعضای فعال مسجد امام موسی بن جعفر(علیه السلام) اهواز به نام های : علیرضا بحرکانی ، رضا جلالی ، مجتبی خدادنژاد و مصطفی حیدری ، بر اثر حادثه گازگرفتگی در مشهد مقدس ، دارفانی را وداع گفتند . الفاتحه
تاریخ و ساعت تشییع :
فردا دوشنبه ( 25 / 10 / 91 ) ، ساعت 9 صبح از درب مسجد امام موسی بن جعفر (علیه السلام )
درگذشت چهار تن از دوستان و فعالان
فرهنگی شهر اهواز در
مشهدمقدس
به گزارش خبرنگار خبر کارون از اهواز :
چهار تن از شهروندان اهوازی که برای زیارت امام رضا (ع) به مشهد مقدس سفر کرده بودند در اثر نشت گاز دچار حادثه شده و جان خود را از دست دادند . این چهار نفر از جوانان دانشجوی اهوازی بودند که به مناسبت فرارسیدن ایام عزای امام هشتم شیعیان به مشهد سفر کرده و چند روزی در جوار حرم رضوی بودند. بنابر بر خبرهای واصله هر چهار نفر از فعالین بخش فرهنگی بوده که تا کنون خدمات شایانی در این حوزه داشته اند . اسامی این مرحومین به شرح ذیل است :
1- علیرضا بحرکانی 2- رضا جلالی 3- مجتبی خدادادنژاد 4- مصطفی حیدری ، در این حادثه ناگوار برادر حسن فرخی در کما به سر می برد .
حســـــــــــــــــیـن عسکری نوشت....
بسم رب الشهدا از شهدا باید گفت
از فداکارترین قوم خدا باید گفت . . .
با سلام به همه بچه های آسمونی قرار گاه . . .
به اطلاع همه عاشقان شهداء و ولایت می رساند که با نزدیک شدن اسام محرم هیأت محفل شهداء افتتاح می شود . .
إن شاالله که در محفل الشهداء جا پای جای شهداء بگذاریم . .
زمان: وعده ما هر هفته پنج شنبه بعد از نماز عشاء
مکان: مسجد نور - سالن فرهنگی
سلام به همه بچه های قرارگاه . . .
قبل از هرچیزی حضور آقای آل یاسین . . . آخ ببخشید . . منم یادم رفت . . آقای ایزدیان رو در جمع بچه های آسمونی تبریک گفته و به ایشون خوش آمد میگم . .
بزودی خبرای خوبی خواهد آمد . .
سلام اینم فقط به خاطر حامد خان . . .
دعای امام زمان که بعد از نماز مغرب و عشاء به جای سلام می شود خوانده شود . .
اللّهمّ صلّ و سلم وزد و بارك على صاحب الدعوة النبوية والصولة الحيدرية والعصمة الفاطمية و الحلم الحنية و الشجاعة الحسينية و العبادة السجادية و المآثر الباقرية و الآثار الجعفرية و العلوم الكاظمية و الحجج الرضوية و الجود التقوية و النقاوه النقوية و الهيبة العسكرية و الغبية الالهية سیدنا و مولانا صاحب العصر والزمان
(عجل الله تعالی فرجه و سهل الله لنا مخرجه و ظهوره)
اقای ممبینی زیاد حرف نمیزنم
التماس دعا
ای حرمت ملج درماندگان
مرا دریاب...
دلم به شوق وصالت در تاب و تب است
مرا دریاب...
سلام بچه ها . . .
به جهت مسائل امنیتی . . . . و بــــــــــــــــوق . . .(سانسر شد) . . . چت باکس رو حذف کردم . .
و از این به بعد تو قسمت نظرات همین پست با هم صحبت می کنیم . .
این اخطار اول بود . . .
اخطار بعدی جلوگیری از ورود بعضی آی پی ها به سایت خواهد بود . . .
و در مرحله آخر سایت رو حذف خواهم کرد . . .
پس لطفا از این به بعد صادقانه با هم صحبت کنید . .
خواهر - برادر - پدر - مادر - عمه - خاله و . . . .
نام مستعار تعطیل . . .
با قید نام و نام خانوادگی پیام بدید . . .
یا علی مجتبی ممبینی
به نام خدای مهدی عج
هدف از قرار دادن این تصاویر اینه انسان به اونجا برسه که خودش نمیتونه در نهایت به سعادت برسه و باید از ولی خداوند بر روی زمین کمک بگیره و ضجه بزنه و ناله کنه و در خواست کنه تا خداوند اون رو به بشر عرضه کنه ....(خداوکیلی اوضاع ؛ اوضاع غریبیه)
خدایا عاجزانه میگویم , تو را به التماس محرومان تو را به دعای مظلومان , تو را به سوز عاشقان 14 معصومت ؛ تو را به آرزوی آرزومندانت, تو را به همه مردمی در هر ملت که درد مندند ولی نمیدانند به کدامین سو بروند؛ تو را به پهلوی شکسته مادر و بی بی دو عالم تو را به فرق شکافته مولا علی(ع) ؛ تورا به قلب پر ناله و سوز و گداز مهدی عج قسم ؛ باقی غیبت را بر ما ببخش و برسان آن کسی که با آمدنش عالم شکوفا و خندان میشود.
خدایا نمیدانم ؛
نمیدانم ...
همیشه میگفتیم خدایا ؛ خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما ... ؛ ویا اینکه خدایا انقلاب ما را به انقلاب مهدی (عج) متصل بفرما
نمیدانم آیا به راستی انقلاب مهدی (عج) شروع شده ...؟؟؟ و همین ها که میبینیم , ابتدای انقلاب خود آقاست ؟؟؟ خدا کند که هر چه زودتر بیایی ...
خدایا چگونه است اینان که از تو بیخبرند اینگونه فربه و بی فایده و آسوده زیست میکنند., و چگونه است که محرومانی که در گوشه ؛ گوشه جهان با فقر و گرسنگی ؛ روزگار سپری میکنند همچنان به یاد تو اند ؟؟؟...
خدایا این همه عجب را تمام کن و دیگر مجال جولان تفکرات شیطان در زندگی بشر را نده ؛ برسان قائم را تا با آمدنش دنیا قیام کند و زشتی و بدی و ظلم به کلی رخت بندد.
خدایا این مگر انسان نیست.این مگر مادر نیست , مگر محبت فرزند و مادری به همین سادگی است که میبینم چطور از هم جدا میشوند؟؟؟ ؛خدایا چه شده یعنی مادر به آن قدر نتوانسته غذایی تهیه کند که دلبندش گرسنه پیش چشمانش پرپر شود , خدایا ...
خدایا...
خدایا چه کنم دیگر چگونه سیر غذا بخورم وقتی که چنین واقعیتی در دنیا وجود دارد ,
مگر من چه کرده ام میتوانم در کشوری زندگی کنم که کاملا آسوده و در کمال امنیت زندگی سپری میکنم ولی در نقطه ای دیگر اینگونه مردمان زندگی میکنند...
خدایا مولایی را برسان که بتوانم در حضورش خدمتی کنم تا تمامی این اتفاقات از فعل دنیا پاک شود, باشد که انشالله شوم سرباز مهدی عج تا دهم جانی ناقابل در ره احقاق حق
خدیا اینان مگر جزئی از جمله جوانان و مردمان این مرز و بوم نیستند ؛ اینان مگر انسان تو نیستند ؛ چه میکنند با هستی و جان خود , چرا در راه شیطان و بیهودگی صرف میکنند آنرا ,
خدایا نابود کن آن شیاطین از انسی و جنی که تخم چنین فتنه ای را در کشورمان و هر جای دنیا پاشیدند تا با توسعه آن بر کشور ها تسلط کرده و کنترل نیروی ارادی آنان را در دست بگیرند و دیگر رمقی برای خواست حق و خواست حکومت حق باقی نماند.
برسان مولایی را که در حکومتش عقل ها کامل شود و این چنین مردمان تیشه به ریشه خود نزنند...
خدایا مگر ما در قرون وسطی زندگی میکنیم , مگر انسان آنهم به این صورت آشکار به فروش میرسد؟؟؟
مگر بنده ای که تو خلق کردی این قدر بی ارزش است که در عوض چند تکه کاغذ قابل خریدن است؟؟؟
مگر چه خبر شده که فساد اینگونه آشکار شده ؟؟؟ http://abasaleh90.mihanblog.com/post/312
برسان مهدی عج را تا , تا رو مار کنیم عاملین چنین رویداد هایی را که اینگونه عرش تو را به لرزه در میآورند ...
خدایا از تو عذر میخواهم , ولی ولی این وضع دانشگاه و اماکن عمومی در کشور ماست, خدایا نمیدانم چطور اینطور شد ؛ چه کسانی در ایجاد این شرایط دست داشته اند , ولی میدانم ؛ دیگر بس است , مادران و پدران شهدا تاب دیدن این تصاویر را ندارند ؛ جانبازان با دیدن این تصاویر دردشان تازه میشود ؛ فرزندان شهدا ومفقودین سردر گم میشود که به کجا میرویم ؛ تمام کن و تمام کن و مهدی (عج) را برسان و تا به همه زشتی ها پایان دهد و بدی ها را خاتمه یابد و دل محبانت را شاد گرداند...
خدایا چقدر فرقه های مختلف و مسیر های انحرافی در راه عجیب زندگی وجود دارد , شیطان تا توانسته فرقه و جاده هایی را بنا نهاده که ادامه مسیر را دشوار میکند ؛ امروزه ی روز جوان با این آت و آشغال ها خود را سرگرم کرده ؛ چیزی که میتواند ؛ نام تو باشد رفته سراغ صلیب و صلیب شکسته !!! سراغ آرم نازی , تو را گم کرده ؛ اصلا نمیداند امامان و پیامبران که بوده اند ؛ چه میداند برکات آنان چیست ؛ چه میداند ولی معصوم چیست ؛ چه میداند ؛ حکومت ولی معصوم چیست؛ خدایا اسباب شناخت هر چه بهتر و هر چه زودتر دین و راهت ؛ و بهترین هایت (معصومین ع) را برای جوانان این مرز و بوم مهیا بفرما تا هر چه زود تر خواست همگانی برای تحقق؛ بهترین , بهترین, آرزوها محقق شود...
خدا این چه دنیایی است , این نا اهلان همه کار میکنند ؛ میکشند ؛ میدزدند , سر میبرند و دیگر...
به کودکان مسلمان هم تجاوز میکنند ؛ و تازه عکس یادگاری هم میگیرند ... نمیدانم دل مهدی (عج) چقدر زخم خورده این اتفاقات است ؛ چقدر بی تاب قصاص این کافران است ؛ خدایا دیگر ادامه تحمل این وضع برای مولایم بس است ؛ او هم انسان است طاقتش هم حدی دارد , باقی غیبت را بر ما ببخش و ظهور را عملی کن ...
خداوندا به آبروی زوار مسجد ؛ به آه محرومان درب آستان مهدی عج به هر آنچه نزد تو با ارزش تر است ؛ منجی عالم را بر محرومان و امت و خلقت عرضه فرما...
خدایا مهدیی را برسان که با آمدنش هیچ مکانی نمیماند مگر که آباد شده باشد ...
خدایا این دیگر چه جور است ؛ تن را بفروشی که زنده بمانی ؟؟؟چند وقت پیش یکی از آشنا های مسن بعد سالها کلیه ای را گیر آورد ؛ تا از شر دیالیز راحت شود. بعد از شنیدن جزئیات بیشتر نگران صاحب کلیه (فروشنده)شدیم ؛ چرا که جوانی بود که به علت بدهی 4 میلیونی برای اینکه خانواده اش بی سرپرست نشود ؛ مجبور میشود کلیه اش رابفروشد.
خدایا میدانم که بنده ای را که خلق کرده خیلی ارزشمند است ؛ ولی ادامه به این شکل ... پسند عالم نیست ؛ برسان منجی را که در زمان خلافت حضرتش, محتاج یافت نمیکنی ...
خدایا این دیگر چه وضعش است؟؟؟ مگر مملکت اسلامی نیست؟؟؟ ؛ مگر اینان ناموس شیعه نیستند ؟؟؟پس چرا اینگونه با هم نامحرم و... چرا کاری کنند که باعث خشم تو شوند؟؟؟ مگر این ایران با شکوه تاکنون به این شدت دچار سردر گمی و بی حجابی و بی غیرتی شده بوده, مگر بلایی در راه است ؛ خدایا برسان مولایی را که خلق در زمان خلافتش , به دنبال هوس و شهوت انحرافی نمیروند , و هر آنچه هست علم است و عبادت است و شکوه و قدرت و عظمت انسان.برسان ولی عالمت را ...
خدایا مگر اینان مخلوق تو نیستند ؟؟؟ مگر حق اینان کمتر از آن انگلیسی هست که کشورش تا همین چند وقت پیش ضایعات دور ریختنی غذایی اش کل فقرا غذایی جهان را سیر میکرد ؟؟؟ مگر این لاغر اندامان و محرومان خیلی پست تر و کم ارزش تر از آنان (فربه گان مفسد) هستند ؛ برسان مولایی را که در زمان خلافتش کسی شب گرسنه بر زمین نخواهد گذاشت مگر انکه سیر شده باشد.
خدایا اینان بندگان مسلمان تو و گاها شیعه تو در عراق هستند که اینگونه و مظلومانه و به این شکل فجیع تل انبار شده اند.آیا اینان نمیبایست زنده میبودند تا از عطر ولی تو استشمام کنند ؟؟؟ خدیا برسان مولایی را که قائم نباشد روی زمین, مگر آنکه تمامی نا حقی ها را پاسخ دهد...
خدایا به آبروی مادران شهید به آبروی مادران مفقودین که آدم نمیتواند تصور کند که اینان چگونه تنفس میکنند ؛ چقدر چشمشان به درب است و تلفن ؛ شنیدن خبری از فرزند دلبندشان؛ برسان مولایی را که با آمدنش خیل عظیمی از شهدا ات بر میگردند (رجعت میکنند) و در رکاب حضرت قرار میگیرند. برسان ...
خدایا چه بگویم , مگر میشود انسان ها این بهترین مخلوقت را اینگونه از بین برد ؛ چیزی که اگر انسان مظلوم را بکشی , انگار که کل بشریت را کشته ای ... خدایا جرم اینان چه بوده ؛ نکند همه اینها مظلوم بوده اند؟ آنگاه که جرات که ؟؟؟ که هزاران بار کل بشریت را به قتل برساند.خدایا برسان مولایی را که حق مظلومین را ادا کرده و ظالمین را به سزای اعمالشان میرساند ... برسان ...
خدایا اینها هم مردم مسلمان تو هستند ...چون کشورشان هم پیمان و هم موضع با کشور های مورد لطفت همچون ایران اسلامی و لبنان است ؛اینوگنه مورد ظلم جمعی قرار گرفته اند.بلکم از مواضع خود کوتاه بیایند ...خدایا میدانم در زمان خلافت ولی ات هیچ خونی به نا حق ریخته نشود ؛ مگر انکه به سرعت عدالت بر آن اجرا شود ... پس برسان عامل حق بروی زمین را ؛ برسان ...
خدایا این ها سربازان سپاه و نیرو و قدرت تو هستند ؛ به لطفت قدرتمند شده اند ؛ تا حدی که توان داریم از کشورمان به نحو احسنت دفاع نماییم ؛ خدایا توفیق بده به این لشکرت ؛ توفیق مشارکت در لشکر نهایی جهان اسلام و یا همان پروژه نهایی امامت و نبوت و بشریت را پیدا کنند. برسان مولا را ؛ برسان مولا را تا که ما هم شویم سرباز اماممان و تا شویم سرباز بی سر مولامان...
خدایا دیگر هیچ ندارم که بگویم فقط منتظرم ؛ منتظرم که بفرستی ولی ات را , منتقم همه مظلومان را , امید دارم که با همه کوله بار گناهم مرا هم برای خود بر دارد , حتی برای کوچکترین کار ها و اراده های خود ...
برسان مولا را برسان مولا را ...
"اللهم عجل لولیک الفرج"
از مشهد الرضا به همه گیرندگان نواب . . .
سلام حاج باکری . . .
سلام سید علی . . .
سلام به همه گیرندگان نواب . . .
حال حاج همّت خوبه و در مشهدالرضا دعا گویتان می باشد . .
الاحقر برادر کوچکتان . . .
امام رضا
میدونم آسمون حرمت ستاره بارونه
فرشته ها هم همیشه و هر لحظه در حال گذرن
پس دلمو پرواز میدم به صحن وسرات تا بازم آروم بگیرم.
شبى تنها
میان این همه رؤیا
تو را دیدم ...
تو را با قامتى زیبا
میان دشتى از گلها
کنارت بحر آبى رنگ
و دستانت پر از گلبوته هاى نور
پر از گلبرگ یاس و سوسن و مریم
و من سر تا به پا حیرت
دلم سنگین از این غمها
از این دنیا
که ناگه
آهویى رعنا
در آغوش تو شد آرام
صدایى از دل دریا
چنین مى خواند :
به قربان پناه گرمت اى مولا !
تمام صورتم را اشک ها پر کرده بود، آرى
چنین رؤیا مرا واداشت
که بنویسم :
به قربان پناه گرم تو آقا !
حتما قرار شاه و گدا هست يادتان؛
آری همان شبی كه زدم دل به نامتان؛
مشهد،حرم،ورودی باب الجوادتان؛
آقا؛دلم عجيب گرفته برايتان..
السلام علیک یا علی ابن موسی الرضا(ع)
هرکه دراین بزم مقربتر است
اهل دنیا این چنین اند
می فرماید:
« إِنْ تُقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً يُضاعِفْهُ لَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ شَكُورٌ حَليمٌ »
(تغابن 17)
بچه ها نظر یادتون نره ها . . .
روز داروساز مبارک
از مهمترین کشفیات این طبیب، شیمی دان و فیلسوف بزرگ، الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) می باشد. وی در دوران جوانی به زرگری و کیمیاگری می پرداخت که در اثر کار زیاد با مواد شیمیایی از ناحیه چشم آسیب دید؛ به همین دلیل به پزشکی روی آورد.
از آنجا که این دانشمند ایرانی اغلب کتاب های خود را به زبان عربی نوشته است، میان غربی ها به جالینوس عرب، شهرت می یابد. نوشته های رازی را تا ۲۷۱ کتاب، مقاله و رساله برشمرده اند، که از میان آنها پنجاه و شش جلد کتاب تنها در زمینه های مختلف طب می باشد. ابن سینا، رازی را در طب بسیار عالی می دانسته و در تالیف کتاب قانون از «حاوی» رازی استفاده برده است.
رازی از جمله پزشکانی است که از نظریات وی در طب امروزی نیز استفاده می شود. به عنوان مثال وی درمورد سنگ های کلیه و مثانه، کتاب هایی نوشته است و حتی در صورت عدم مداوا جراحی را لازم دانسته است.
در کتاب «منافع الاغذیه و مضارها» رازی به اهمیت تغذیه در درمان بیماریها بسیار تاکید داشته و درمورد ورزش و تاثیر آن بر هضم و گوارش غذاها اشاره نموده است.
محمد بن زکریای رازی در سال ۲۵۱ قمری در ری متولد شد و در سال ۳۱۳ دار فانی را وداع گفت.
اولین كتاب داروسازی در دنیا به دست ایرانیان نوشته شد .
* ایرانیان ، مؤسس اولین داروخانه های دنیا
از اوایل قرن پنجم میلادی كه تعصبات مذهبی در اروپا به اوج خود رسیده بود، عده زیادی از پزشكان و داروسازان از اروپا طرد شدند، و ایران را بهترین پناهگاه دانستند و با مساعدت شاهپور اول به خدمت دانشگاه جندی شاپور درآمدند و بالاخره جندی شاپور به مركز تجمع اندیشه های یونان، هند، آسیای غربی و ایران تبدیل شد و علم پزشكی و داروسازی در آن رونق چشم گیر یافت.
برای اولین بار رشته پزشكی از داروسازی تفكیك شد و نیز كتاب های داروسازی و طبی حكمای یونانی چون ارسطو، سقراط و جالینوس در این دانشگاه به فارسی ترجمه شد.
در دانشگاه جندی شاپور تدریس را پزشكان ایرانی، یونانی، سریانی و هندی به عهده داشتند و زبان رسمی این دانشگاه یونانی بود ولی داروسازی به زبان پارسی تدریس می شد. زیرا پزشكان ایرانی در امور داروسازی مهارت خاصی داشتند به طوری كه اولین كتاب داروسازی در دنیا به دست شاپور بن سهل نوشته شد.
در جندی شاپور بالاخره طبی به وجود آمد كه حاصل دانش و تجربیات طب ایرانی، یونانی و هندی بود و طب ایرانی قبل از اسلام نام گرفت. این طب بعدها پایه و اساس طب «ابن سینا» شد .
ظهور اسلام
پس از حمله اعراب در زمان خلافت عمر، جندی شاپور به تصرف ابوموسی اشعری در آمد اما بیمارستان جندی شاپور همچنان برقرار بود تا آن كه منصور دوانیقی سر سلسله خلفای عباسی، جبرائیل بن بختیشوع وعده دیگری از حكما و دانشمندان جندی شاپور را به بغداد برد و با این اقدام خلیفه عباسی ، بغداد كه در آن روز پایتخت كشورهای اسلامی بود، مركز علم پزشكی شد و در زمان مامون قسمت عمده كتاب های علمی فارسی، سریانی و هندی به زبان عربی ترجمه شد.
ترجمه كتب به زبان عربی زمینه را برای پیشرفت علمی سایر دول اسلامی فراهم آورد. در ایران نیز به محض آن كه پادشاهان آل بویه ، در 320 هجری قمری (922 ـ م) استقلال از دست رفته خود را باز یافتند، عضدالدوله پادشاه آن سلسله به بغداد آمد و با وجود خلیفه عباسی عملاً زمام امور ممالك اسلامی را به دست گرفت و به ترویج علم و تاسیس موسسات خیریه پرداخت.
از آن جمله احداث نخستین بیمارستان به نام «بیمارستان عضدیه» در شهر بغداد بود و پس از آن با همت بزرگان ایران نه تنها در بغداد ، بلكه در بسیاری از شهرهای مهم ایران مانند نیشابور، بلخ، بخارا دانشكده و بیمارستان های مهم دایر شد كه بخش داروسازی بیمارستان را «شرابخانه» می نامیدند و یكی از مهمترین بخش های بیمارستان به شمار می رفت و نیز سرپرست بخش داروسازی را «مهتر» می گفتند. بنابراین ایرانیان را باید پایه گذار تشكیلات صحیح داروسازی در بیمارستان دانست. یكی از مهمترین و معروفترین آنها بیمارستان و مدرسه نظامیه است كه به همت وزیر لایق ایران، خواجه نظام الملك طوسی دایر شد. (نیمه اول قرن هفتم) كه بزرگترین علمای آن روز در این مدارس تربیت یافتند. چنانكه شیخ مصلح الدین ، سعدی شیرازی به شاگردی در این مدرسه افتخار می كرد.
ابوبكر محمد بن زكریای رازی
زكریای رازی در سال 250 هجری قمری در ری متولد شد و با كشف الكل و سولفورهای مس و آهن، انقلابی بزرگ در علم پزشكی و شیمی به وجود آورد به همین دلیل یكی از دانشمندان بزرگ جهان محسوب می شود.
وی كتاب های فراوانی درباره بیماری ها و استفاده از داروهای گیاهی نوشت و برای رفع بسیاری از بیماری ها، بادكش و حجامت را تجویز می كرد.
رازی بیش از دویست جلد كتاب دارد كه مهمترین آن كتاب «الحاوی» است. این كتاب یكی از آثار بزرگ پزشكی است كه تا اوایل قرن اخیر در اروپا تدریس می شد.
«الحاوی» شامل همه نظرات پزشكی قبل از خود است و به قول مورخان اروپایی بزرگترین دایرة المعارف طبی به زبان عربی است اما عمر زكریای رازی مهلت نداد تا آن را به اتمام برساند.
412 صفحه از كتاب «الحاوی» درباره داروسازی است و نیز یكی از آثار ارزنده رازی كتابی است كه در موزه آستان قدس موجود است. او در این كتاب شكل گیاهان دارویی را نیز ترسیم كرده است.
تولید گیاهان دارویی ، ادوات ساخت داروهای گیاهی و تاسیس داروخانه
به موازات پیشرفت های چشمگیر در علوم دارو گیاهی، مصارف آن در میان مردم نیز افزایش می یافت و تولید این نوع گیاهان شغل پردرآمدی برای تولید كنندگان محسوب میشد.به طوری كه در اواخر قرن پنجم هجری، تولید و صدور گیاهان دارویینقشعمده ایدر تامین درآمد مردم داشت .
بدین سبب ایرانیان را ابداع كننده داروخانه یا داروسازی در بیمارستان ها می نامند. شیخ فریدالدین عطار یكی از حكماء و عرفای نامی ایران، مدت ها به این حرفه اشتغال داشت و موفق به ساخت انواع هاون، ظروف و ابزارهای داروسازی شد. وی توانست تحولات تازه ای در صنعت داروسازی و تركیبات آن به ارمغان آورد.
ابوبكر محمد پسر زكریای رازی فیلسوف و عالم طبیعی و شیمی دان و پزشك بزرگ ایران
عالم اسلامی و ملقب به جالینوس المسلمین از مفاخر مشاهیر جهان و یكی از نوابغ
روزگار قدیم است. تولد او در اوایل شعبان سال 251 هجری در ری اتفاق افتاد و در همین
شهر به تحصیلات خود در فلسفه و ریاضیات و نجوم و ادبیات مبادرت كرد و بعید نیست كه توجه او به تحصیل علم كیمیا نیز در ایام جوانی جلب شده باشد.
توجه و اشتغال وی به علم طب بعد از سنین جوانی و بنابر قول ابوریحان بیرونی پس از مطالعات و تجارب آن استاد در كیمیا جلب و عملی شده و نتیجه عارضه پی بوده كه در چشم وی از تجارب كیمیا وی پدید آمده بود نوشته اند:
رازی در سی سالگی به بغداد رفت و چون بر بیمارستان مقتدر گذر كرد به طب دلبستگی یافت و به تحصیل این علم پرداخت و چون در آن چیره دست شد، به ری بازگشت و به خدمت منصوربن اسحاق حاكم ری در آمد و سرپرست بیمارستان ری شد. بعدها به بغداد رفت و ریاست بیمارستان مقتدر را بر عهده گرفت و شهرت وی در بغداد به جایی رسید كه سابقه نداشت.
محل و تاریخ وفات محمد رازی به درستی مشخص نیست، بیرونی وفات او را در ماه شعبان سال 313 هجری نوشته و تعداد تالیف های وی را بیش از پنجاه و شش كتاب و رساله دانسته است.
از مهمترین آثار او یكی �الحاوی� است كه به نظر از �قانون� ابن سینا مهمتر است. این كتاب چند قرن مورد مطالعه و مراجعه، بلكه تنها كتاب اصلی درسی طب به شمار می رفته است. الحاوی دائره المعارفی بوده كه اكنون تمام آن در دست نیست.
محمد رازی این كتاب را به صورت یادداشتهای متعددی تهیه كرده بود و بعد از مرگ وی به دستور ابن عمید از روی یادداشتهای او كتاب را استنساخ و تنظیم كردند. مقدار زیادی از نتایج آزمایشها و مطالعات رازی در این كتاب جمع است.
اثر دیگر رازی �طب المنصوری� است كه به نام منصور بن اسحاق حاكم ری تالیف و تنظیم شده است. طب المنصوری و برخی از رساله های طبی دیگر محمد رازی به زبان لاتینی ترجمه و چاپ شده و مورد استفاده اروپاییان بوده است.
كتاب �من لا یحضره الطبیب� اثر دیگر وی شامل دستورهای ساده برای معالجات گوناگون است. كتاب دیگر او �برء الساعه� است.
در علم كیمیا باید رازی را سرآمد دانشمندان اسلامی دانست. از كارهای مهم او كه متكی به آزمایشهای متعدد بوده، كشف جوهر گوگرد (اسید سولفوریك) و الكل است.
محمد رازی كتابهای متعدد در كیمیا به رشته تحریر در آورده است كه از آن جمله �كتاب الاكسیر� و �كتاب التدبیر� را باید نام برد. محمد رازی در پایان عمر به سبب كثرت كار و مطالعه نابینا شد.
این فیلسوف و پزشك نامی ایران علاوه بر علم وسیع كیمیا و پزشكی جهانگیر، در فلسفه نیز دارای تحقیقات عمیقی است كه مورد توجه و اهمیت می باشد. از كتابها و آثار فلسفی او اكنون جز تعداد معدودی در دست نیست، ولی آن چه از فهرست بیرونی و سایر ماخذ بر می آید. وی كتابهای متعدد در كلیات مسایل طبیعی و منطقیات و ما بعدالطبیعیه داشته است و آنها عبارتند از كتابهای: سمع الكیان الهیولی الصغیر و الهیولی الكبیر. (ابن ندیم: كتاب الهیولی المطلقه و للجسم محركا من ذاته طبعا � فی العاده � المدخل الی المنطق � كتاب البرهان � كیفیه الاستدلال � العلم الالهی علی رای سقراط العلم الالهی الكبیر فی الفلسفه القدیمه � رساله در انتقاد اهل اعتزال � قصیده الهیه � الحاصل فی العلم اللهی � الشكوك علی ابرقلس � ردنامه فرفوریس به انابون المصری � النفس الصغیر � النفس الكبیر � الطب الروحانی - فی السیره الغلسفیه � امارات الاقبال الدوله و چند رساله دیگر فلسفی كه در رد بر مخالفان خود در مسئله قدم هیولی و لذت و معاد و ناقدان خود بر علم الهی ورد بر سیس ثنوی نگاشت.
كتاب دیگری نیز در رد نبوات و در نقض ادیان داشت به نام �فی النبوات� و شاید برای تكمیل اقوال خود در همین كتاب، كتاب معروف دیگر خود را به نام �حیل المتنبین� مشهور به �مخاریق الانبیاء � نگاشته بوده است.
محمد رازی علاوه بر تالیف های فلسفی، شروح و جوامعی هم از آثار متقدمین مانند ارسطو و افلاطون داشت. از افلاطیون رساله طیماوس را شرح كرد و از ارسطو جوامعی در منطق چون جوامع قاطیفوریاس و باری ارمینیاس و انالوطیقا ترتیب داد و نیز كتابی در منطق به روش و با اصطلاحات متكلمین اسلام تدوین كرد. دائره المعارف دانشمندان علم و صنعت درباره محمد بن زكریای رازی آمده است.
محمد رازی نه فقط در طب به تجربه دست می زد بلكه آزمایش را در كلیه مباحث علوم طبیعی ضروری می دانست. وی آزمایشهای شیمیایی خود را با چنان دقتی تشریح و توصیف كرده كه امروزه هم هر شیمی دانی می تواند عینا آن را مجددا به معرض آزمایش درآورد. رازی مواد شیمیایی را طبقه بندی كرد، در بابی وزن مخصوص تحقیقاتی به عمل آورد و به اكتشافات مهمی از قبیل اكتشاف الكل و اسید سولفوریك نایل آمد. وی نخستین كسی است كه كلیه اشیای عالم را به سه طبقه حیوانات، نباتات، جامدات تقسیم كرده است.�
لطفا و حتما در نظر سنجی شركت كنید. امیدوارم ازمقاله لذت ببرید و نظر دهید
نام وی محمد و نام پدرش زکریا است. رازی فیلسوف، عالم طبیعی، شیمیدان و پزشک
بزرگ ایران اسلامی و ملقب به جالینوس المسلمین از مفاخر مشاهیر جهان و یکی از
نوابغ روزگار قدیم است. مورخان شرقی در کتاب هایشان او را محمد بن زکریای رازی
خواندهاند، اما اروپائیان و مورخان غربی از او به نام های رازس Rhazes=razes و رازی
Al-Razi در کتاب های خود یاد کردهاند. به گفته ابوریحان بیرونی وی در شعبان سال ۲۵۱
هجری (۸۶۵ میلادی) در ری متولد شده و دوران کودکی و نوجوانی و جوانیاش دراین
شهر به تحصیلات در فلسفه و ریاضیات و نجوم و ادبیات پرداخت . چنین شهرت دارد که
در جوانی عود مینواخته و گاهی شعر میسرودهاست. بعدها به کار زرگری مشغول
شد و پس از آن به کیمیاگری روی آورد، وی در سنین بالا علم طب را آموخت. ابوریحان
بیرونی معتقد است او در ابتدا به کیمیا اشتغال داشته و سپس در اثر کار زیاد با مواد تند
، تیز و بو چشمش آسیب دید، وی برای درمان چشم به پزشکی روی آورد. رازی در
سی سالگی به بغداد رفت و چون بر بیمارستان مقتدر گذر کرد به طب دلبستگی یافت و
به تحصیل این علم پرداخت و چون در آن چیره دست شد، به ری بازگشت و به خدمت
منصوربن اسحاق حاکم ری در آمد و سرپرست بیمارستان ری شد. بعدها به بغداد رفت و
ریاست بیمارستان مقتدر را بر عهده گرفت و شهرت وی در بغداد به جایی رسید که
سابقه نداشت. محل و تاریخ وفات محمد رازی به درستی مشخص نیست، بیرونی وفات
او را در ماه شعبان سال ۳۱۳ هجری نوشته و تعداد تألیف های وی را بیش از پنجاه و
شش کتاب و رساله دانسته است. از مهمترین آثار او یکی «الحاوی» است که به نظر از
«قانون» ابن سینا مهمتر است. این کتاب چند قرن مورد مطا لعه و مراجعه، بلکه تنها
کتاب اصلی درسی طب به شمار می رفته است. الحاوی دائره المعارفی بوده که اکنون
تمام آن در دست نیست. محمد رازی این کتاب را به صورت یادداشتهای متعددی تهیه
کرده بود و بعد از مرگ وی به دستور ابن عمید از روی یادداشتهای او کتاب را استنساخ و
تنظیم کردند. مقدار زیادی از نتایج آزمایشها و مطالعات رازی در این کتاب جمع است.اثر
دیگر رازی «طب المنصوری» است که به نام منصور بن اسحاق حاکم ری تألیف و تنظیم
شده است. طب المنصوری و برخی از رساله های طبی دیگر محمد رازی به زبان لا تین
ترجمه و چاپ شده و مورد استفاده اروپاییان بوده است. کتاب «من لا یحضره الطبیب»
اثر دیگر وی شامل دستورهای ساده برای معا لجات گوناگون است. کتاب دیگر او «برء
الساعه» است. در علم کیمیا باید رازی را سرآمد دانشمندان اسلامی دانست. از
کارهای مهم او که متکی به آزمایشهای متعدد بوده، کشف جوهر گوگرد (اسید
سولفوریک) و الکل است. محمد رازی کتابهای متعدد در کیمیا به رشته تحریر در آورده
است که از آن جمله «کتاب الاکسیر» و «کتاب التدبیر» را باید نام برد. این فیلسوف و
پزشک نا می ایران علاوه بر علم وسیع کیمیا و پزشکی جهانگیر، در فلسفه نیز دارای
تحقیقات عمیقی است که مورد توجه و اهمیت می باشد. از کتابها و آثار فلسفی او
اکنون جز تعداد معدودی در دست نیست، ولی آن چه از فهرست بیرونی و سایر مأخذ بر
می آید. وی کتابهای متعدد در کلیات مسا یل طبیعی و منطقیات و ما بعدا لطبیعیه
داشته است و آنها عبارتند از کتابهای: سمع الکیان الهیولی الصغیر و الهیولی الکبیر
محمد رازی نه فقط در طب به تجربه دست می زد بلکه آزمایش را در کلیه مباحث علوم
طبیعی ضروری می دانست. وی آزمایشهای شیمیایی خود را با چنان دقتی تشریح و
توصیف کرده که امروزه هم هر شیمیدانی می تواند عیناً آن را مجددا به معرض آزمایش
درآورد. رازی مواد شیمیایی را طبقه بندی کرد، وی نخستین کسی است که کلیه
اشیای عالم را به سه طبقه حیوانات، نباتات، جامدات تقسیم کرده است. مسعودی در
کتاب التنبیه و الاشراف گفته است که: رازی در سال ۳۱۰ هجری کتابی در سه مقاله
راجع به فلسفه فیثا غوری نگاشت و بعید نیست این توجه به فلسفه فیثاغوری جدید
نتیجه تعلم رازی نزد ابوزید بلخی بوده باشد که از شاگردان کندی و متوجه فلسفه
فیثاغوری جدید بود. استادان زکریای رازی : مورخان طب و فلسفه در قدیم به تفاریق
استادان رازی را سه تن یاد کردهاند: ابن ربن طبری: زکریا در طب شاگرد وی بوده است.
ابوزیذ بلخی: حکیم زکریای رازی در فلسفه شاگرد وی بوده است. ابوالعباس محمد بن
نیشابوری: استاد محمد بن زکریا رازی در حکمت مادی (ماترلیسیم) یا گیتیشناسی
بوده است. دانش شیمی ، پزشکی و طبیعت شناس بزرگ ایرانی را پدر شیمی یاد
کردهاند، از آن رو که دانش کیمیایی کهن را به علم شیمی نوین دگرگون ساخت. ابن
ندیم از قول رازی گفته است: “روا نباشد که دانش فلسفه را درست دانست و مرد
دانشمند را فیلسوف شمرد، اگر دانش کیمیا در وی درست نباشد و آن را نداند.” مکتب
کیمیا : رازی مکتب جدیدی در علم کیمیا تأسیس کرده که آن را میتوان مکتب کیمیای
تجربی و علمی نامید. ژولیوس روسکا دانشمند برجستهای که در شناسایی کیمیا
(شیمی) رازی به دنیای علم بیشتر سهم و جهد مبذول داشته، رازی را پدر شیمی
علمی و بانی مکتب جدیدی در علم دانسته، شایان توجه و اهمیت است که قبلا این
لقب را به دانشمند بلند پایه فرانسوی لاوازیه داده بودند. به هر حال آنچه مسلم است
تأثیر فرهنگ ایرانی دوران ساسانی در پیشرفت علوم دوران اسلامی و از جمله
کیمیاست که در نتیجه موجب پیشرفت علم شیمی امروزه شده است. نظریه اتمی و
رازی : در فرآیند دانش کیمیا به علم شیمی توسط رازی، نکتهای که از نظر محققان و
مورخان علم، ثابت گشته، نگرش “ذره یابی” یا اتمسیتی رازی است. کیمیاگران، قائبه
تبدیل عناصر به یکدیگر بودهاند و این نگرش موافق با نظریه ارسطویی است که عناصر را
تغییرپذیر یعنی قابل تبدیل به یکدیگر میداند. لیکن از نظر ذره گرایان عناصر غیر قابل
تبدیل به یکدیگرند و نظر رازی هم مبتنی بر تبدیل ناپذیری آنهاست و همین علت کلی در
روند تحول کیمیایی کهن به شیمی نوین بوده است. به تعبیر تاریخی زکریا، “کیمیا”
ارسطویی بوده است و “شیمی” دموکریتی است. به عبارت دیگر، شیمی علمی رازی،
مرهون نگرش ذرهگرایی است، چنانچه همین نظریه را بیرونی در علم “فیزیک” کار است
و بسط داد. اکتشافات رازی در شیمی : رازی توانست مواد شیمیایی چندی از جمله
الکل و اسید سولفوریک (زیت الزاج) و جز اینها را کشف کرد. ارتباط رازی با دیگر
دانشها : رازی در علوم طبیعی و از جمله فیزیک تبحر داشته است. ابوریحان بیرونی
و عمر خیام نیشابوری، بررسیها و پژوهشهای خود را از جمله در چگالسنجی زر و
سیم مرهون دانش “رازی” هستند. رازی در علوم فیزیولوژی و کالبدشکافی،
جانورشناسی، گیاه شناسی، کانیشناسی، زمین شناسی، هواشناسی
و نورشناسی دست داشته است. گرچه رازی در سال ۳۰۴ خورشیدی؛ ۳۱۳ هجری
قمری در زادگاهش چشم از جهان فروبست اما خورشید نبوغ رازی با آثار ماندگارش
همیشه بر تاریخ علم میتابد. رازی مؤلف و پژوهشگر پرکاری بود. طبق فهرستی که
ابوریحان بیرونی در کتاب « فهرست کتب رازی » ارائه کرده ۱۸۴ عنوان کتاب در
زمینههای مختلف است که ۵۶ کتاب مرتبط با طب، طبیعیات، ۳۳ کتاب؛ منطق، ۷ کتاب؛
ریاضیات و اخترشناسی، ۱۰ کتاب؛ تفسیر و تخلیص کتابهای فلسفی و پزشکی
دیگران، ۷ کتاب؛ علوم فلسفی و تخمینی، ۱۷ کتاب؛ ماوراءالطبیعه، ۶ کتاب؛ الهیات،
۱۴ کتاب؛ کیمیا، ۲۲ کتاب؛ کفریات، ۲ کتاب و فنون مختلفه، ۱۰ کتاب. تالیفات زکریای
رازی : ۱٫ جامع کبیر ( الحاوی ) : این کتاب بزرگترین دانشنامهی پزشکی است. رازی در
آن نظریههای پزشکی طبیبان پیش از خود را باذکر منبع و بدون تغییر گردآوری کرده
است. ابوعلی سینا در تالیف قانون از این کتاب بهرهی فراوان برده است. این کتاب در
۱۲۹۷ میلادی به لاتین ترجمه شده و بارها در اروپا تجدید چاپ گردید و جز کتابهای
دانشکده پزشکی پاریس در ۱۳۹۵ بود. ۲٫ الکناش منصوری: زمانی که رازی به در
خواست ابوصالح منصوربن اسحاق سامانی، والی ری به زادگاه خود بازگشت و ریاست
بیمارستان ری را به عهده گرفت این کتاب را به نام وی نوشت. در این کتاب رازی از
تشریح استخوانها وعضلات، مغز، قلب، چشم، کلیه و مثانه، دستگاه گوارش، ستون
فقرات و زوائد و سوراخهای آن، نخاع و غیره سخن گفته است. در مجموع این کتاب
حاوی ۱۰ مقاله در توضیح مفاهیم پایهای پزشکی است و بعد از الحاوی مهمترین کتاب
پزشکی وی است. مقالهی ۹ام آن با نام « دربارهی درمان همهی بیماریها از فرق سر
تا نوک پا » بسیار مورد توجه بوده است و به طور جداگانه نیز در اروپا به چاپ رسیده
است. این کتاب نخستین کتاب پزشکی چاپ شده به شیوهی گوتنبرگ است. ۳٫
الجدری و الحصبه ( آبله وسرخک ) : پیرامون آبله و سرخک و شرح تفاوتهای آنها است.
همان طور که گفته شد رازی اولین پزشکی است که متوجه تفاوت این دو بیماری شد و
به تالیف کتاب دربارهی آن پرداخت. نکتهی جالب در مورد این کتاب شیوهی نگارش آن
است که با اصول امروزی مطابقت میکند. ۴٫ تقاسیم العلل: رازی در این کتاب به
دستهبندی و طبقهبندی بیماریها پرداخته و چکیدهای از روشهای درمانی آنها را بیان
کرده است. ۵٫ الفصول (المرشد): چکیدهی پزشکی میباشد. ۶٫ فی محنه الطبیب و
کیف ینبغی ان یکون: به شرح ویژگیهای لازم برای پزشک میپردازد. ۷٫ برء الساعه: در
آن فوریتهای پزشکی را ارائه کرده. ۸٫ من لایحضره طبیب: روشهای خود درمانی را
برای اشخاصی که به پزشک دسترسی ندارند فراهم کرده است.
اول شهریورماه هر سال، به مناسبت بزرگداشت ابوعلی سینا، حکیم و پزشک سرآمد روزگاران، روز پزشک نامگذاری شده است.
پزشک برگرفته شده است از کلمه "بیجاشک" که به زبان پهلوی و به معنای درمانگر است.دارو هم به زبان پهلوی به داروک آمده است.
ابوعلی سینا به گفته همه عالمان علم، یکی از بزرگ ترین دانشمندان تمام دوره های تاریخی جهان است.چنین درباره ی او گفته اند که: «هیچ یک از علوم زمان برای وی بیگانه نبوده است».
بوعلی سینا در هجده سالگی، تمام علوم زمان خود را آموخته و بر آن مسلط شده بود.به طوری که سال ها بعد گفت:«آن چه در آن زمان می دانستم، به همان گونه است که اکنون می دانم و تا به امروز چیزی بر آن نیفزوده ام» و این شعر را سرود:
کردم همه مشکلات عالم را حل از قعر گل سیاه تا اوج زحل
هر بند گشوده شد، مگر بند اجل فارغ گشتم ز قید هر مکر و حیل
پزشکی ابن سینا
ابوعلی سینا، نه تنها یکی از بزرگ ترین فیلسوفان جهان، بلکه یکی از برجسته ترین چهره های تاریخ پزشکی در همه دوران هاست. مهم ترین اثر وی در پزشکی، کتاب قانون (القانون فی الطب) است که آن را پیش از سال 406 هجری قمری، یعنی در حدود 35 سالگی تألیف کرده است.
این کتاب طی چندین سده، چه در سرزمین های اسلامی و چه در اروپای سده های میانه، از همه کتاب های دیگر برتر بوده است. البته ابن سینا به جز قانون، کتاب های دیگری هم در علم پزشکی نوشته است. کتاب هایی مانند الارجوزةٌ فی الطب که در قالب شعر نوشته شده و خلاصه مطالب کتاب قانون است،مقالة فی احکام الادویه القلبیه، رساله فی الفَصد، رساله فی القولنج و... .
در طول تاریخ، پزشکی شغلی مقدس بوده و بسیاری از طبیبان روزگاران کهن، از عالمان دینی و اولیای الهی بوده اند و با شفادهی بیماری جسمی ، آن را وسیله جذب و هدایت مردم به سوی ارزش های معنوی قرار داده اند.
ارزش پزشکی
هر اندازه موضوع علمی پراهمیت و هدف آن مقدس تر باشد، آن علم هم از ارزش و اهمیت بیش تری برخوردار خواهد بود. موضوع دانش پزشکی بدن انسان، و هدف آن تأمین سلامت و تندرستی آدمی است، و اهمیت این موضوع و هدف از دیدگاه اسلام بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا اسلام تا آنجا به سلامت انسان اهمیت می دهد که اگر تکلیف واجبی به سلامت آدمی لطمه بزند، انجام آن حرام خواهد بود.
در اسلام، علم پزشکی همتای علم دین، ارزشمند به شمار آمده است؛ چنان که امام علی علیه السلام فرمود: «دانش بر دو نوع است: دانش دینی و دانش بدن و سلامت آن». که اولی در سلامت روح آدمی می کوشد و دومی برای تندرستی و سلامت جسمی انسان تلاش می کند.
در دفتـر علـم ، شغـل پـزشكـي چو نگيناست
|
اين حرفه ، بـرازنده تــر ازهــرچـــــه ثمين است |
|
هر دايره ، در وسعت خـــو دحيطـــــــــه اي دارد
|
اين دايره ي عقــل بشـــر، فـــــــو قيقين است |
|
روزي قــدمــا، محـو ر اينمسئــــــلـــــه بو د نــد |
امـروز ، فـرا تـر ز همــــهسطــــــــــح زمين است |
|
آنگاه كـه بـه هـر گو شـه ي اين عالـمخــا كـــي
|
بيمــاري و رنجـو ري و محنت بـهكميــــــن است |
|
تـــا مـحـــرز و نـــا بـــو دنگـــردد اثـــــــــــــر ا تش
|
اين شخص پزشك است، كه بسيار غمين است |
|
د ر محضــر ا نســــا ني، معــلــــمشــــده زبــده
|
د ر حـو زه ي سلـم و صحت، پـزشـك امين است |
|
فـرهيختـگـي ي خلـق ، ز ا ين نكتـه عيـان شـــد
|
د يـد نـد و د يـد يـــم ، پــزشـــــكروح يمين است |
|
گر ظرف بـو د سلـم و صحت ، عقل چـو مظـروف
|
اين هر د و ز اقشار پزشك هست كه رهين است |
|
آنجــا كـه تــرازو ي بشــر ، "فكـر" بـسنـــجـــــــد
|
اعــلام كنـــــد ، د ا نش ا يـن تـــو دهو زيـن است |
|
" پـرو ا نه " كـه جـا ن را بــه جهــا نـينفـروشــد
|
د ر آتش علم غو طه خو رد ، مسئـلـه ا يناست |
بن سینا (شیخ الرئیس ابو علی سینا) یا پور سینا (۳۵۸-۴۱۶ خورشیدی، ۳۷۰-۴۲۸ قمری، ۹۸۰-۱۰۳۷ میلادی) پزشک اهل ایرانزمین، مشهورترین و تاثیر گذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان اسلامی بود.[۱] وی ۴۵۰ کتاب در زمینههای گوناگون نوشتهاست که تعداد زیادی از آنها در مورد پزشکی و فلسفهاست. جرج سارتن او را مشهورترین دانشمند سرزمینهای اسلامی میداند که یکی از معروفترینها در همهٔ زمانها و مکانها و نژادها است. کتاب معروف او کتاب قانون است.
ابن سینا یا پورسینا حسین پسر عبدالله زاده در سال ۳۷۰ هجری قمری و در گذشته در سال ۴۲۸ هجری قمری، دانشمند و پزشک و فیلسوف بود. نام او را به تفاریق ابن سینا، ابوعلی سینا، و پور سینا گفتهاند. در برخی منابع نام کامل او با ذکر القاب چنین آمده: حجةالحق شرفالملک شیخ الرئیس ابو علی حسین بن عبدالله بن حسن ابن علی بن سینا البخاری. وی صاحب تألیفات بسیاری است و مهمترین کتابهای او عبارتاند از شفا در فلسفه و منطق و قانون در پزشکی.
«بوعلی سینا را باید جانشین بزرگ فارابی و شاید بزرگترین نماینده حکمت در تمدن اسلامی بر شمرد. اهمیت وی در تاریخ فلسفه اسلامی بسیار است زیرا تا عهد او هیچیک از حکمای مسلمین نتوانسته بودند تمامی اجزای فلسفه را که در آن روزگار حکم دانشنامهای از همه علوم معقول داشت در کتب متعدد و با سبکی روشن مورد بحث و تحقیق قرار دهند و او نخستین و بزرگترین کسی است که از عهده این کار برآمد.»(اموزش و دانش در ایران، ص۱۲۵)
«وی شاگردان دانشمند و کارآمدی به مانند ابوعبید جوزجانی، ابوالحسن بهمنیار، ابو منصور طاهر اصفهانی و ابوعبدالله محمد بن احمد المعصومی را که هر یک از ناموران روزگار گشتند تربیت نمود.»(خدمات متقابل اسلام و ایران، ص۴۹۳)
بخشی از زندگینامه او به گفته خودش به نقل از شاگردش ابو عبید جوزجانی بدین شرح است:
پدرم عبدالله از مردم بلخ بود در روزگار نوح پسر منصور سامانی به بخارا درآمد. بخارا در آن عهد از شهرهای بزرگ بود. پدرم کار دیوانی پیشه کرد و در روستای خرمیثن به کار گماشته شد. به نزدیکی آن روستا، روستای افشنه بود. در آنجا پدر من، مادرم را به همسری برگزید و وی را به عقد خویش درآورد. نام مادرم ستاره بود من در ماه صفر سال ۳۷۰ از مادر زاده شدم. نام مرا حسین گذاشتند چندی بعد پدرم به بخارا نقل مکان کرد در آنجا بود که مرا به آموزگاران سپرد تا قرآن و ادب بیاموزم. دهمین سال عمر خود را به پایان میبردم که در قرآن و ادب تبحر پیدا کردم آنچنانکه آموزگارانم از دانستههای من شگفتی مینمودند.
در آن هنگام مردی به نام ابو عبدالله به بخارا آمد او از دانشهای روزگار خود چیزهایی میدانست پدرم او را به خانه آورد تا شاید بتوانم از وی دانش بیشتری بیاموزم وقتی که ناتل به خانه ما آمد من نزد آموزگاری به نام اسماعیل زاهد فقه میآموختم و بهترین شاگرد او بودم و در بحث و جدل که شیوه دانشمندان آن زمان بود تخصصی داشتم.
ناتلی به من منطق و هندسه آموخت و چون مرا در دانش اندوزی بسیار توانا دید به پدرم سفارش کرد که مبادا مرا جز به کسب علم به کاری دیگر وادار سازد و به من نیز تاکید کرد جز دانش آموزی شغل دیگر برنگزینم. من اندیشه خود را بدانچه ناتلی میگفت میگماشتم و در ذهنم به بررسی آن میپرداختم و آن را روشنتر و بهتر از آنچه استادم بود فرامیگرفتم تا اینکه منطق را نزد او به پایان رسانیدم و در این فن بر استاد خود برتری یافتم.
چون ناتلی از بخارا رفت من به تحقیق و مطالعه در علم الهی و طبیعی پرداختم اندکی بعد رغبتی در فراگرفتن علم طب در من پدیدار گشت. آنچه را پزشکان قدیم نوشته بودند همه را به دقت خواندم چون علم طب از علوم مشکل به شمار نمیرفت در کوتاهترین زمان در این رشته موفقیتهای بزرگ بدست آوردم تا آنجا که دانشمندان بزرگ علم طب به من روی آوردند و در نزد من به تحصیل اشتغال ورزیدند. من بیماران را درمان میکردم و در همان حال از علوم دیگر نیز غافل نبودم. منطق و فلسفه را دوباره به مطالعه گرفتم و به فلسفه بیشتر پرداختم و یک سال و نیم در این کار وقت صرف کردم. در این مدت کمتر شبی سپری شد که به بیداری نگذرانده باشم و کمتر روزی گذشت که جز به مطالعه به کار دیگری دست زده باشم.
عد از آن به الهیات رو آوردم و به مطالعه کتاب ما بعد الطبیعه ارسطو اشتغال ورزیدم ولی چیزی از آن نمیفهمیدم و غرض مؤلف را از آن سخنان درنمییافتم از این رو دوباره از سر خواندم و چهل بار تکرار کردم چنانکه مطالب آن را حفظ کرده بودم اما به حقیقت آن پی نبردهبودم. چهره مقصود در حجاب ابهام بود و من از خویشتن ناامید میشدم و میگفتم مرا در این دانش راهی نیست... یک روز عصر از بازار کتابفروشان میگذشتم کتابفروش دوره گردی کتابی را در دست داشت و به دنبال خریدار میگشت به من الحاح کرد که آن را بخرم من آن را خریدم، اغراض مابعدالطبیعه نوشته ابو نصر فارابی، هنگامی که به در خانه رسیدم بیدرنگ به خواندن آن پرداختم و به حقیقت مابعدالطبیعه که همه آن را از بر داشتم پی بردم و دشواریهای آن بر من آسان گشت. از توفیق بزرگی که نصیبم شده بود بسیار شادمان شدم. فردای آن روز برای سپاس خداوند که در حل این مشکل مرا یاری فرمود. صدقه فراوان به درماندگان دادم. در این موقع سال ۳۸۷ بود و تازه ۱۷ سالگی را پشت سر نهاده بودم.
وقتی من وارد سال ۱۸ زندگی خود میشدم نوح پسر منصور سخت بیمار شد، اطباء از درمان وی درماندند و چون من در پزشکی آوازه و نام یافته بودم مرا به درگاه بردند و از نوح خواستند تا مرا به بالین خود فرا خواند. من نوح را درمان کردم و اجازه یافتم تا در کتابخانه او به مطالعه پردازم. کتابهای بسیاری در آنجا دیدم که اغلب مردم حتی نام آنها را نمیدانستند و من هم تا آن روز ندیده بودم. از مطالعه آنها بسیار سود جستم.
ندی پس از این ایام پدرم در گذشت و روزگار احوال مرا دگرگون ساخت من از بخارا به گرگانج خوارزم رفتم. چندی در آن دیار به عزت روزگار گذراندم نزد فرمانروای آنجا قربت پیدا کردم و به تالیف چند کتاب در آن شهر توفیق یافتم پیش از آن در بخارا نیز کتابهایی نوشته بودم. در این هنگام اوضاع جهان دگرگون شده بود ناچار من از گرگانج بیرون آمدم مدتی همچون آوارهای در شهرها میگشتم تا به گرگان رسیدم و از آنجا به دهستان رفتم و دوباره به گرگان بازگشتم و مدتی در آن شهر ماندم و کتابهایی تصنیف کردم. ابو عبید جوزجانی در گرگان به نزدم آمد.
بو عبید جوزجانی گوید: این بود آنچه استادم از سرگذشت خود برایم حکایت کرد. چون من به خدمت او پیوستم تا پایان حیات با او بودم. بسیار چیزها از او فرا گرفتم و بسیاری از کتابهای او را تحریر کردم استادم پس از مدتی به ری رفت و به خدمت مجدالدوله از فرمانروایان دیلمی درآمد و وی را به بیماری سودا دچار شده بود درمان کرد و در آنجا به قزوین و از قزوین به همدان رفت و مدتی دراز در این شهر ماند و در همین شهر بود که استادم به وزارت شمسالدوله دیلمی فرمانروای همدان رسید. در همین اوقات استادم کتاب قانون را نوشت و تالیف کتاب عظیم شفا را به خواهش من آغاز کرد. چون شمس الدوله از جهان رفت و پسرش جانشین وی گردید استاد وزارت او را نپذیرفت و چندی بعد به او اتهام بستند که با فرمانروای اصفهان مکاتبه دارد و به همین دلیل به زندان گرفتار آمد ۴ ماه در زندان بسر برد و در زندان ۳ کتاب به رشته تحریر درآورد. پس از رهایی از زندان مدتی در همدان بود تا با جامه درویشان پنهانی از همدان بیرون رفت و به سوی اصفهان رهسپار گردید. من و برادرش و دو تن دیگر با وی همراه بودیم. پس از آنکه سختیهای بسیار کشیدیم به اصفهان در آمدیم. علاءالدوله فرمانروای اصفهان استادم را به گرمی پذیرفت و مقدم او را بسیار گرامی داشت و در سفر و حضر و به هنگام جنگ و صلح استاد را همراه و همنشین خود ساخت. استاد در این شهر کتاب شفاء را تکمیل کرد و به سال ۴۲۸ در سفری که به همراهی علاءالدوله به همدان میرفت، بیمار شد و در آن شهر در گذشت و هم در آن شهر به خاک سپرده شد. ر.ک.زندگینامه ابن سینا
ابن سینا از حیث نیرو جسمانی مردی نیرومند بود و به همین خاطر از کار کردن احساس خستگی نمیکرد. او با داشتن این نیروی فراوان جسمی میتوانست از پس کار وزارت فرمانروایان برآید و همیشه چه در یفر و چه در نبرد همراه آنان باشد و علاوه بر این به کار دانش و نوشتن نیز بپردازد. میگویند که او شبها تا دیرگاه به نوشتن کتاب و رساله میپرداخت و در این کار افراط میکرد. ابن سینا از لحاظ نیروی ذهنی و تفکر نیز بسیار نیرومند بود. اینکه او در هجده سالگی توانست تمامی دانشهای زمان خود را فراگیرد خود نشانگر نیروی ذهنی اوست.
نکتهٔ منفی در اخلاق ابن سینا گفتار زشت و تند او نسبت به دانشمندان همدورهٔ خود و حتی به گذشتگانی مانند افلاطون و زکریای رازی بود.
ابن سینا بسیار تابع فلسفه ارسطو بود و از این نظر به استادش فارابی شباهت دارد. مبحث منطق و نفس در آثار او در واقع همان مبحث منطق و نفس ارسطو و شارحان او نظیر اسکندر افرودیسی و ثامیسطیوس است. اما ابن سینا هرچه به اواخر عمر نزدیک میشد، بیشتر از ارسطو فاصله میگرفت و به افلاطون و فلوطین و عرفان نزدیک میشد. داستانهای تمثیلی او و نیز کتاب پرحجم منطق المشرقین که اواخر عمر تحریر کرده بود، شاهد این مدعاست. امروزه از این کتاب تنها مقدمه اش در دست است. اما حتی در همین مقدمه نیز ابن سینا به انکار آثار دوران ارسطویی خویش مانند شفا و نجات میپردازد.[۲]
ه دلیل آنکه در آن عصر، عربی زبان رایج آثار علمی بود، ابن سینا و سایر دانشمندان ایرانی که در آن روزگار میزیستند کتابهای خود را به زبان عربی نوشتند. بعدها بعضی از این آثار به زبانهای دیگر از جمله فارسی ترجمه شد.
افزون بر این، ابنسینا در ادبیات فارسی نیز دستی قوی داشتهاست. بیش از ۲۰ اثر فارسی به او منسوب است که از میان آنها انتساب دانشنامه علائی و رساله نبض بدو مسلم است. آثار فارسی ابنسینا، مانند سایر نثرهای علمی زمان وی، با رعایت ایجاز و اختصار کامل نوشته شدهاست.[۳]
آثار فراوانی از ابنسینا به جا مانده و یا به او نسبت داده شده که فهرست جامعی از آنها در فهرست نسخههای مصنفات ابن سینا[۴] آورده شدهاست. این فهرست شامل شامل ۱۳۱ نوشته اصیل از ابن سینا و ۱۱۱ اثر منسوب به او است.[۳]
یکم شهریور ، زاد روز حکیم بوعلی سینا و روز پزشک
بر تمامی پزشکان دلسوز و زحمتکش مبارک باد
اگر سوریه را از دست بدهیم
بسم الله الرحمن الرحیم
یا دائم الفضل على البریة ، یا باسط الیدین بالعطیة ، یا صاحب المواهب السنیة ، صل على محمد و آله خیر الورى سجیة ، و اغفر لنا یا ذا العلى فی هذه العشیة
سلام علیکم
دیگه تموم شد ...
ماه مبارک رو می گم ...
چقدر دلنشین بود ... چقدر بهش احتیاج داشتم ...
البته هنوز .... اما ...
چی جمع کردیم توی این ماه ؟؟ ...
من خودم می دونم هیچی جمع نکردم ... هیچ ...
اما خدارو شکر از محبتم به علی و فاطمه هم کم نشد ...
سرمایه محبت زهراست دین من . من دین خویش به دو دنیا نمی دهم ....
آقا جان . یا علی بن موسی الرضا (ع)
بر مشامم می رسد هر لحظه بوی مشهدت
هوای گریه ی پائین پایتان کرده ام ...
آقا ، باشد قرارمان ورودی باب الجواد با روضه های مادرت فاطمه (س) ...
ضامن چشمـان آهوها، به دادم می رسی؟
من دخیل التمـاسم را به چشمت بسـته ام
هشتمیـن دردانه زهرا به دادم می رسـی؟
یا امام رضا من بجز حرمت جایی ندارم ...
توی خلوت دلم فقط خودت خونه داری
کنج این خـونه بیا ببین یه دیوونه داری
کـربـلا و نجف و کعبه ی من کوی تویه
زنـجـیـر ایـن دل زنـجـیری من موی تویه
تـو تـمـوم زنـدگیـم فقط نمک گیر تو ام
بـزار راحـتـت کـنـم یـه عمریه گـیر توام
***
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا (ع
تعداد صفحات : 4
پودر گیاهی ماریانا تنگ کننده واژن
----------------------