•
بسم الله الرحمن الرحیم
•
•
•
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
امام رضا . . . | 0 | 1316 | hoojre |
•
بسم الله الرحمن الرحیم
•
•
•
در سلسله نوشتار ( مهارتهای تبلیغ) برآنیم که قدری از جنبههای معرفتی در عرصهی تبلیغ دینی فراتر رفته و به جنبههای کاربردی و مهارتی در این حوزه بپردازیم. لکن پیش از هر چیز ضروری است به عنوان درآمد بحث با قلمرو تبلیغ و ساختار آن آشنا شویم.
در این قسمت به مباحث ذیل پرداخته شده است:
1 ) آشنایی با قلمرو تبلیغ دینی که سه حوزه را در بر میگیرد:
1 ـ 1 ) معرفت دینی که تعالیم و آموزههای دین را شامل میشود.
1 ـ 2 ) مهارتهای دینداری که نحوهی کار بست تعالیم و آموزهها در زندگی را میآموزد.
1 ـ 3 ) بصیرت دینی که در تعامل معرفت و مهارت به شخص دیندار این توان را میدهد که در فتنهها و حوادث پیچیدهی حیات اجتماعی و سیاسی با تحلیلی صحیح از مسایل، راه درست را بشناسد و تشخیص دهد.
2 ) آشنایی با ساختار تبلیغ دینی که مؤلفههای اصلی آن عبارتند از:
2 ـ 1 ) بنیانهای تئوریک نظام تبلیغ دینی.
2 ـ 2 ) روشهای تبلیغ دینی.
2 ـ 3 ) ابزارها و وسایل تبلیغ دینی.
2 ـ 4 ) اهداف و غایات تبلیغ دینی.
در این مقاله خواهیم دید که دو مؤلفه از مؤلفههای اصلی ساختار تبلیغ دینی، یعنی بنیانهای تئوریک نظام تبلیغ دینی و اهداف و غایات تبلیغ دینی، ثابت و کشفی و استنباطی از متون دینی و سیرهی اولیای دین علیه السلام هستند و دو مؤلفهی دیگر، یعنی روشهای تبلیغ دینی و ابزارها و وسایل تبلیغ دینی، متغیر و اختراعی و وضعی میباشند.
واژگان کلیدی:
تبلیغ، ساختار، معرفت، مهارت، بصیرت، نوسازی.
1 ) آشنایی با سه حوزهی تبلیغ دینی
تبلیغ و ترویج دین، هم جنبهی معرفتی دارد و هم جنبهی مهارتی.
جنبه معرفتی از مقولهی دانستن است و جنبهی مهارتی از مقولهی به کار بستن. زندگی و حیات بشر علاوه بر آن که نیاز به دانستهها دارد، اگر نگوییم بیش از آن، دست کم به اندازهی آن نیاز به مهارتهای زندگی دارد. برای یک فرد دیندار، دین مؤلفهای اساسی در زندگی است و در حقیقت، زندگی و حیات او با دین عجین است. برای یک فرد دیندار ضروری است که کسب مهارت نماید که چگونه تعالیم دینی را در زندگی خویش به کار بندد. جنبههای معرفتی و مهارتی تبلیغ دینی در صورتی که در کنار هم رشد نمایند و به تناسب مورد اعتنا قرار گیرند موجد بصیرت دینی در جامعهی دینداران میگردند.
دیندار بصیر کسی است که نه تنها معارف، آموزهها و تعالیم دینی را در زندگی فردی و اجتماعی خود به آسانی به کار میبندد بلکه در هنگام پیچیدگی شرایط در موقع بروز فتنهها و در مواجهه با مسایل و اتفاقات و حوادث چند وجهی و ذو ابعاد، با تامل و تعمق دقیق و تفکیک وجوه و ابعاد از یکدیگر، راه درست را از مواجههی نادرست تشخیص میدهد و قدرت و توان تمیز حق از باطل را دارد.
از این روی تبلیغ دینی با سه حوزه سر و کار دارد:
1 ) معرفت دینی
2 ) مهارتهای دینداری
3 ) بصیرت دینی
رابطهی تعاملی سه حوزهی مذکور در نمودار (1)نشان داده شده است
نمودار (1 )
نگاهی به تاریخ اسلام و حوادث پس از رحلت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله ، جنگهای سهگانهی امیر مؤمنان علی علیه السلام، آنچه بر امام مجتبی علیه السلام، در جامعهی دینی آن روزگار رفت و مصیبت عظیم کربلا و حوادث مربوط به سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام، و خاندان عصمت و طهارت ما را به این نتیجه رهنمون میکند که همگی در فقدان بصیرت دینی در جامعه دینداران اتفاق افتاد.
2 ) آشنایی با ساختار تبلیغ دینی
یکی از مهمترین مسایل در یک نظام تبلیغی، که به روشن شدن استراتژی تبلیغ کمک میکند، شناخت عناصر ساختاری یک نظام تبلیغی است. در ساختار تبلیغ هر اندیشهای، عناصر ساختاری چهارگانهی ذیل نقش دارند:
1 ) مبادی و بنیانهای تئوریک تبلیغ؛
2 ) روشهای تبلیغ؛
3 ) ابزار و وسایل تبلیغ؛
4 ) اهداف و غایات تبلیغ؛
(ساخت یا ساختار (Structure ) بیانگر نظم و نسق مجموعهای از اشیاء، اجزاء، و نیروهایی است که کنار یکدیگر قرار گرفتهاندتا یک کل را تشکیل دهند) (1 )
یک سری از عناصر در همهی ساختارها به طور اشتراکی وجود دارند. به عنوان نمونه، هر سازهای بر مبنای یک ساختار خاص ساخته میشود، اما همهی سازهها در این که مبتنی بر ساختار هستند و ساختار آنها متشکل از بنیان و اساس است و در ساخت آنها از روش و ابزار ویژهای استفاده شده است و این که این سازهها، هر یک برای هدف مشخصی به وجود آمدهاند، مشترکند. بنابراین عناصر و مؤلفههای عمومی ساختاری ذکر شده برای ساختار هر نوع تبلیغی مهم و از ارکان اصلی است. آنچه منشا تفاوت است، محتوایی است که عناصر عمومی مذکور را خاص مینماید. این جاست که مبادی و بنیانهای تئوریک تبلیغ در اندیشهی دینی بر جهان بینی و ایدئولوژی خاصی استوار میشود.
در هر نظام و ساختار تبلیغی، روشها و ابزار تبلیغ با یک چارچوب مخصوص، محدود و تعریف میشوند.
در نظام تبلیغ دینی این چارچوب، نظام ارزشی ثابت و مبتنی بر وحی است. هدف و غایت نیز در نظام تبلیغ دینی چنین است.
اینک سؤال اساسی این است که ( آیا ساختار تبلیغی دین، در متن دین تعریف شده است و چیستی و چگونگی آن را باید از خود دین پرسید و به عبارت دیگر کشفی و استنباطی است یا این که باید بر اساس یک سری بنیانهای کلی، که از دین أخذ میشود، خود به ساخت آن همت گماریم، و به عبارت دیگر اختراعی و وضعی است؟) این سؤال را (مسألهی 1 ) مینامیم.
پاسخ ما به (مسألهی 1 ) این است که از میان چهار مؤلفه و عنصر اصلی ساختار تبلیغ دینی، دو مؤلفهی بنیادهای تئوریک تبلیغ دینی و أهداف و غایات تبلیغ دینی، کشفی و استنباطی هستند، یعنی باید با رجوع به متون دینی آنها را یافت و دو مؤلفهی روشهای تبلیغ دینی و ابزار تبلیغ دینی عناصری هستند که بر حسب شرایط و مقتضیات مختلف دچار تحول میشوند و در هر عصری و برای هر قومی تابع مختصات فرهنگی و اجتماعی هستند.
دو مؤلفهی روش تبلیغ دینی و ابزار تبلیغ دینی عناصر نوشوندهی ساختار تبلیغ دینی هستند و همین عناصر در چارچوب مؤلفههای ثابت ساختار تبلیغ دینی، یعنی مبانی و اهداف، تضمین کنندهی اثر بخشی و کارایی تبلیغ دینی میباشند.
اگر دینی برای تبلیغ خود سیستمی کارآمد نداشته باشد، دچار رکود میگردد. اسلام کارآمدترین سیستم تبلیغ دینی را دارد، زیرا در کنار عناصر ثابت، به عناصر متغیر و نوشونده نیز اهمییت داده است و همین ضامن نو سازی دائمی نظام تبلیغ در حوزهی اسلام است. عناصر ثابت این نظام، کشفی و استنباطی است و عناصر متغیر آن وضعی و اختراعی.
بخش کشفی و استنباطی نظام تبلیغ دینی باید از متون دینی و سیرهی اولیای دین کشف و استخراج شود و به طور ثابت به عنوان یک چارچوب نظری و جدول ارزشی، در نظام تبلیغ دینی قرار گیرند.
اما بخش وضعی و اختراعی نظام تبلیغ دینی با توجه به مقتضیات هر عصر، توسط مؤمنان بصیر ساخته و پرداخته میگردد. البته باید توجه داشت که همین بخش نوشوندهی نظام تبلیغ دینی نیز باید
با اعتنا به اصل عدم تزاحم با بنیانهای ارزشی و اهداف اصلی نظام تبلیغ انجام پذیرد.بنابراین با متغیر انگاشتن مؤلفههای روشی و ابزاری در ساختار دعوت دینی و تعیین اصل وابستگی و میزان و نیز چگونگی آن به شرایط فرهنگی، قومی، زبانی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، سنی، جنسی، سطح معرفتی و ........خود به خود عنصر نو سازی به عنوان یک پدیدهی ثابت در بطن ساختار فوق قرار خواهد گرفت و چنین نظام تبلیغی با چنین خصوصیاتی، دائماً پویا متحول و نوشونده خواهد بود.
در نمودار (2 ) به روشنی پیداست که روشها و ابزار تبلیغ دینی در چارچوب مبانی و اهداف ارزشی دینی در تعاملی دوسویه نوشوندگی و پویایی ساختار تبلیغ دینی را تضمین میکنند.
نمودار (2)
سیدمجید ظهیری
فرازهائي از وصيتنامه شهيد صادق غيبي آر پي جي زن گردان عمار:
ستايش و حمد از آن خدايي است كه دنيا را محل آزمايش بندگان و آخرت را مكان چشاندن و دادن نتايج اعمال قرار داده است . ستايش از آن خدايي است كه حي و قيوم و رحمان و رحيم وغفو و كريم است.
پدر و مادر عزيزم از شما مي خواهم كه پس از شهادتم صبر پيشه كنيد چون اين راهي را كه من انتخاب كردم همان راه يگانه پاسدار كربلا حسين بن علي عليه السلام است كه براي احقاق حق مستضعفين از مستكبرين خون خود و همراهانش را داد .پدر و مادر عزيزم من ميميرم براي جنگ با كفار براي جهاد در راه اسلام و براي ياري كردن نائب امام زمان عجله الله تعالي فرجه الشريف كه چنين مرگي براي من سعادتي است.
خواهران و برادران عزيز خداوند تبارك و تعالي چند امانت بزرگ را به ما سپرده است كه يكي از آنها نظام جمهوري اسلامي است كه با خون هزاران شهيد بر پا شده است.از شما ملت يكپارچه ايران مي خواهم كه دعا و استغفار در درگاه خدا را از ياد نبريد كه دعا دواي تمام بيماري هاست. از شما جوانان مي خواهم كه حضورتان را در جبهه هاي نور عليه ظلمت ثابت نگه داريد و از شما مي خواهم كه در راه امام بيشتر دقت كنيد و سعي كنيد كه عظمت او را بيابيد و خود را تسليم فرمانهاي او بكنيد.
سلام مرا به امام عزيز برسانيد و به او بگوييد كه تا آخرين قطره خونم در سنگر نبرد با دشمن بودم و هرگز ذلت را بر مردن ترجيح ندادم و تا آخرين قطره خوني كه داشتم از اسلامي شدن جهان دفاع كردم و جنگيدم تا به شهادت رسيدم .
از پدر و مادرم مي خواهم كه پاهايم را باز بگذارند و نبندند تا منافقان بفهمند كه من با پاههاي خودم به جبهه راهي شدم و كسي مرا به اجبار به اينجانياورده است. و چشمهنم را باز بگذاريد كه منافقان بفهمند كه من با چمشمان باز و آگاه از تمتام مسائل به جبهه آمدم و به شهادت رسيدم و دستانم را مشت كنيد كه منافقين بدانند كه من با مشتم به دهان آنها مي زنم تاآنها ديگر به مردم ما ظلم و ستم روا نداشته باشند و مردم ما را ناجوانمردانه به شهادت نرسانند.
روحش شاد و راهش پر رهرو باد.
بخشی از کرامات حضرت معصومه سلام الله علیها
زن فلجی را از کاشان به منظور شفا گرفتن از حضرت معصومه (علیهاالسلام) به حرم خانم آورده بودند. نیمههای شب بود كه خادمان با صدای فریاد زن به سویش آمدند، دیدن که زن روی پاهایش ایستاده و راه میرود و میگوید بیبی شفایم داد.
- دخترک بعد از این که فهمید باید چشمش عمل شود خیلی بیتابی میکرد، چون خیلی ترسیده بود. به پدرش گفت مرا به حرم حضرت معصومه ببرید شفایم را از خانم میگیرم. پدر او را به حرم برد. دخترک به طرف ضریح مقدس دوید با گریه و ناله، چشمانش را به ضریح میمالید و به خانم میگفت که از عمل میترسد، نکند چشمانم کور شود. و همین طور ناله میکرد و از خانم شفایش را درخواست میکرد. با اصرار پدر از حرم خارج شده و به صحن آمد ناگهان پدر نگاهش به چشم دخترک افتاد. وای خدای من از لکه سفید در چشم خبری نیست. بله دخترک شفا گرفته بود.
- عنایات حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) منحصر به جنبه مادی و اقتصادی و ظواهر زندگی نبوده و در این محدوده خلاصه نمیشود بلکه آنان که تشنه مقامات معنوی و طالب علماند و به دنبال حل مشکلات علمی، گام برمیدارند؛ با استمداد از انفاس قدسیه ایشان و در پرتو توسل به ذیل عنایت آن مکرمه، حجابهای علمی را کنار زده و حاجاتشان روا شده است.
ملاصدرا یکی از آنان است که هرگاه دچار مشکل علمی میشد رهسپار حرم یار شده و از وجود مقدس خانم مدد جسته و با جواب باز میگشت.
- سیدی از شدت فقر و بالا رفتن بدهکاریش به مغازهدار محله دیگر روی این را نداشت به درون محل برود. روزی از شدت ناراحتی با خود گفت به حرم عمهام حضرت معصومه (علیهاالسلام) میروم و درد دلم را به ایشان میگویم که چه باید بکنم.
مرد میگوید: با عصانیت وارد صحن شدم ناگهان خانمی با پوشش کامل به سمت من آمد و پاکت نامهای به دستم داد و گفت آقا سید این مال شماست. من که عجله رفتن به سمت ضریح مطهر را داشتم به پاکت توجهای نکردم کمی جلوتر توجهام به پاکت جلب شد. در آن را گشودم دو هزار تومان پول در آن بود. دنبال زن گشتم نیافتمش. دریافتم که هدیهای از جانب حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) دریافت کرده و سخت از نحوه سخن گفتنم با خانم شرمسار شدم.
از اینگونه عنایات و کرامات از سوی حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) کم نیست و چه بسیارند کسانی که در هنگام غم و درد و اندوه به حرم مطهر خانم پناهنده شده و دست توسل را به بارگاه ملکوتی ایشان بلند کرده و طلب استشفاء و رفع درد و نیاز خود میکنند.
چه بسیارند افرادی که با دلی سرشار از امید و توکل به خداوند در حریمش عرض حاجت میکنند و امید اجابت دارند. چرا که حضرت را کریمه اهل بیت میخوانند.
و چه بسیارند کسانی که حاجت خود را از کریمه اهل بیت گرفتهاند و جایی نقل نکردهاند.
در این فضا امکانی فراهم شده است، تا شما دوستان که دلتان به پنجرههای ضریح مطهر حضرت معصومه (علیهاالسلام) گره خورده و عاشق وجود مطهر ایشان هستید
هر آنچه از فضائل و از کرامات کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) می دانینید را به رشته تحریر در آورید.
ريختن شراب روي يک زن فلسطيني توسط يک پسر اسرائيلي . . .
با خودت می گویی!
کاش دنیا علی داشت...
می گویی
کاش دنیا پدر داشت.
فکر می کنی به این که اگر دنیا پدر داشت،
هیچ بچه ای گرسنه نمی بود...
فکر می کنی،
به روزهای یتیم شدن عالم...
به اینکه این روزها بود...
من اما،
در این غوغای یتیمی،
و حالا که دست بشر از انسانیت کوتاه مانده،
فکرم که به جایی نمی رسد...
می گویم لااقل کاش سومالی نفت داشت...
تعداد صفحات : 51
پودر گیاهی ماریانا تنگ کننده واژن
----------------------